Sivutulot netissä – Tienaa sivutuloja passiivisesti!

Sivutulot netissä – Tienaa sivutuloja passiivisesti!

Sivutulot – Monet haaveilevat sivutuloista, jotka valuvat tilille tekemättä mitään sillä välin kun siemailet jääteetä aurinkotuolissa Espanjan rannoilla – Monille tämä kuitenkin on vain kaukainen haave, mutta on myös niitä jotka ovat todella saavuttaneet unelmansa merkittävistä passiivisista tuloista, sillä näiden tulonlähteiden rakentaminen on entistä helpompaa nykypäivän teknologian avulla.

Artikkelissa tarkistellaan Mihin Sitä Säästäis Youtube-kanavan tapoja ja suunnitelmia passiivisten tulojen rakentamiseen ja avataan myös sinulle miten sinäkin voit kasvattaa passiivisia tulojasi Youtuben sekä sosiaalisen median avulla. Artikkelissa on myös vinkkejä ja linkkejä oppaisiin, jolla voit tienata sivutuloja ilman Youtubea!


Miten hankkia lisätuloja? Vinkkejä lisätulojen hankkimiseen:


Sivutulot vaativat alkuun paljon vaivaa, mutta työ maksaa itsensä takaisin

Mihin Sitä Säästäis-kanavalla Lari kertoo omista passiivisista tulonlähteistään ja niistä keinoista, joilla Lari on saavuttanut satojen eurojen kuukausitulot passiivisesti – Keinot, joista tässäkin artikkelissa puhutaan ovat siis sellaisia tapoja, joilla todella on saavutettu passiivisia tuloja ihan tosielämässä – Ei ainoastaan haavekuvissa ja kuvitelmissa.

Lari kertoo omista kokemuksistaan passiivisesta tulosta videollaan:


Tällä videolla mä haluun keskustella siitä miten mä itse oon koittanut rakentaa mun sisältöä sellaiseksi, että jonain päivänä se tuottaisi mulle tuloja, vaikka en tekisikään aktiivisesti lisää sisältöä. Jo tällä hetkellä mä saan jonkin verran passiivista tuloa, mutta sen osuus on niin pieni, että sillä ei pitkälle pötkitä.”

Mihin Sitä Säästäis – Lari

Tässä kohtaa onkin pakko mainita, että merkittävien sivutulojen saavuttaminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, paljon aikaa ja uhrauksia. Mikään ei ole ilmaista, ja aina kun puhutaan tuloista, täytyy myös tarjota jotain vastineeksi. Tässä tapauksessa vastineeksi sivutuloista tarjoat omaa aikaasi ja vaivannäköäsi.

Lari teki aiheesta myös Twiittiketjun Twitteriin, käy ihmeessä myös seuraamassa Mihin Sitä Säästäis-Kanavaa Twitterissä

Lari kertoo videollaan tavoista joilla Youtuben avulla voi luoda sisältöä, joka tuottaa passiivisia tuloja vielä kauan videon julkaisemisen jälkeen. Millä keinoilla Youtubeen (tai mihin tahansa mediaan) voi siis luoda sellaista sisältöä, joka tuottaa vielä pitkällä aikavälillä?

Käy tsekkaamassa myös kirjoittajan vinkit sivutulojen tienaamisesta Youtuben ulkopuolelta!

Sisällöntuotanto – Miten luoda sisältöä, joka tuottaa passiivisia tuloja Youtuben avulla?

1. Luo sisältöä, joka saa katselukertoja vielä pitkään julkaiseminsen jälkeen – Ns. ”Ikivihreä” sisältö.

2. Kerää sisällön tuottamat mainostulot

Kuulostaa melkko simppeliltä, eikö? Suunnitelmaa kuitenkin hankaloittaa hieman se tosiasia, että Youtuben algoritmit kannustavat vahvasti sisällöntuottajia luomaan säännöllisesti sisältöä, ja ilman uutta sisältöä myöskään vanhat videot eivät saa läheskään niin paljon katselukertoja. Varsinaista täysin passiivista tuloa ei siis kerry yhtä paljon jos kanava ei julkaise uusia videoita.

Youtuben algoritmien toimintaa ei kukaan varsinaisesti tarkasti osaa selittää, mutta videoiden pitkäaikaisiin näyttökertoihin näyttäisi vaikuttavan vahvasti myös kanavan kohderyhmän kiinnostus aihetta kohtaan – Jos tilaajat eivät katso videoita heti niiden julkaisun jälkeen, ei Youtube osaa suositella videoita myöskään heti uusille katselijoille yhtä tehokkaasti.

Näinollen videoiden katselukerrat jäävät vähäisiksi ja sitä kautta tietysti mainostulot pieniksi, kunnes Youtuben algoritmit ottavat videon mukaan suosituksiin uusien katselijoiden kiinnostuessa sisällöstä.


”Esimerkiksi aloittelijoille suunnatut videot ei oo mun katsojien keskuudessa suosituimpia videoita, mikä näkyy ensimmäisten päivien ja viikkojen aikana huonoina näyttökertoina.”

Mihin Sitä Säästäis – Lari

Passiivista tuloa tuottavat videot ovat kuitenkin usein juuri tällaisia aiheita, jotka eivät välttämättä ole oman kanavan kohderyhmän kannalta sitä kiinnostavinta sisältöä. Jos pääkohderyhmäsi ovat esimerkiksi Suomalaiset sijoittajat, ja tilaajakuntasi koostuu näistä ihmisistä, ovat he todennäköisesti jo aloittaneet sijoittamisen.

Näinollen jos julkaiset videon, joka on suunnattu nimenomaan aloittavalle sijoittajalle, ei oma tilaajakuntasi ymmärrettävästi ole yhtä kiinnostunut videon aiheesta – He ovat todennäköisesti jo aloittaneet, eivätkä kaipaa enää neuvoja aloittamiseen.

Pitkällä aikavälillä säännöllisesti uusia katselijoita keräävät videot ovat kuitenkin usein juurikin tämänkaltaisista aiheista: Videon tulee olla yleishyödyllinen video aiheesta, jonka pääpiirteet eivät muutu vuosien saatossa. Kun tilaajakunta kaipaa uutta sisältöä ajankohtaisista aiheista, vasta-alkajat eli uudet katselijat kaipaavat usein sisältöä aihealueen perusjutuista – Esimerkiksi miten sijoittaminen kannattaisi aloittaa.

Youtuben algoritmi ehdottaa käyttäjille videoita monella eri tavalla:

  • Kun kirjaudut tilillesi, Youtube ehdottaa sinulle algoritmin mielestä sinulle sopivaa sisältöä
  • Kun katsot muita videoita, Youtube ehdottaa sivupalkissa videoita, jotka algoritmi näkee sopiviksi
  • Youtube-haussa

Youtubessa passiiviset tulot kertyvät nimenomaan näistä suosituksista ja hakukoneesta saaduista katselukerroista, sillä “Tilaukset”-välilehdellä käyttäjä näkee tilaamiensa kanavien sisältöä julkaisupäivämäärän mukaan lajiteltuna. Tilaajat eivät siis todennäköisesti katso videoita enää kauan niiden julkaisemisen jälkeen.

Sisällöntuottajan täytyy siis aina tällaista videota tehdessään ottaa ns. laskelmoitu riski siitä, että on valinnut ihmisiä pitkällä aikavälillä kiinnostavan aiheen. Kaikki videot eivät välttämättä siis saavuta tilaajia tai uusia katselijoita, mutta tällaista sisältöä miettiessä riski täytyy kuitenkin ottaa.

Käydään läpi muutama vinkki, joilla Mihin Sitä Säästäis-kanavan Lari pyrkii tekemään sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä pitkällä aikavälillä:

  • Ensinnäkin näissä videoissa mä keskityn 100% siihen, että se on yleishyödyllinen
    video aiheesta, joka ei muutu ainakaan suuresti vuosien aikana (esim. sijoittamisen
    aloittaminen, verotus, palveluiden oppaat jne.)
  • Koitan miettiä aiheita joita esim. aloittelijat voisivat googlata jos sijoittaminen tai
    talouden hoito kiinnostaa
  • Teen videon lisäksi myös blogiin postauksen, jotta sisältö on laajemmin netissä
    nähtävissä
  • Vaikka puhun aiheista tiettynä vuotena, niin koitan puhua aiheista mahdollisimman
    aikarippumattomasti
  • Päivitän otsikkoa ja thumbnailia tarpeen tullen (esim. vuosittain) kerron
    myöhemmin, että miksi teen näin.

Hyvä esimerkki tämänkaltaisesta videosta on kanavan yksi suosituimmista videoista “Miten aloittaa sijoittaminen vuonna 2022? (7 vinkkiä aloittelijalle)”.

Video on hyvä esimerkki monesta syystä: Sen ensimmäisten 6 päivän näyttökertojen määrä oli varsin vaisu, mutta vajaan puolentoista vuoden aikana video on kerryttänyt jo yli 22000 katselukertaa. Lisäksi video saa uusia katselukertoja n. 1000 kappaletta kuukaudessa, joten video on selkeästi “Ikivihreää” sisältöä.

Verattuna esimerkiksi tilaajille suunnattuun videoon Ethereumin EIP-1559-päivityksestä ero on suuri: Ethereumin päivitysvideo sai ensimmäisen viikon aikana näyttökertoja yli 2500 kappaletta, mutta katselukertojen määrä jämähti pitkässä juoksussa n. 4000 katselukerran paikkeille.

Tämä johtuu siitä, että aihe oli julkaisun aikaan ajankohtainen ja kiinnostava, mutta kiinnostus on ajan ja uusien Ethereum-päivitysten myötä laantunut. Erona videoilla on siis aihealue ja aiheen ajankohtaisuus: Ethereum-päivitys kiinnostaa jo hieman kokemusta kerryttänyttä katsojaa, joka etsii ajankohtaista sisältöä. Sijoittamisen aloittaminen taas on ajasta riippumatta ihmisiä kiinnostava aihe, jota hakee jatkuvasti kasvava ja kehittyvä kohderyhmä.

Puhutaan hieman tuloista – Kuinka paljon Youtube-kanava tuottaa passiivisesti?

Kun katsotaan Youtuben analytiikkaa, Mihin Sitä Säästäis-kanavan tuloista arviolta n. 17% on passiivista tuloa.

Passiiviseksi tuloksi tässä tapauksessa lasketaan Youtube-haun kautta tulevat katselukerrat, sillä ne syntyvät orgaanisesti uusien katselijoiden hakiessa jotain tiettyä aihetta suoraan Youtuben hausta. Nämä tulot siis syntyvät puhtaasti jo olemassa olevista videoista, joten niiden eteen ei enää tässä vaiheessa tarvitse aktiivisesti töitä tehdä.

Viimeisen 90 päivän aikana kanava on tuottanut tällä laskukaavalla n. 135€ Adsense-tuloa (mainosten näyttäminen) sekä Adtractionin kautta affiliaattilinkeistä n. 280€. Tämän lisäksi muita affiliaattituloja kertyy muutamia satoja euroja, mutta niitä on Larin mukaan vaikea kutsua passiivisiksi – Näitä linkkejä mainostetaan myös uusissa videoissa, joiden eteen tehdään ihan aktiivisesti töitä.

Kaikenkaikkiaan passiivisia tuloja olemassaolevista Youtube-videoista kertyy siis tällä hetkellä kanavalle n. 150-250€ kuukaudessa. Ei huono, ottaen huomioon että nämä tulot kertyvät täysin passiivisesti jo tehdystä työstä.

Tuolla summalla ei tietysti vielä ihan vuokria maksella, mutta se ei pitäisikään tässä vaiheessa vielä olla mielessä – Passiivisten tulonlähteiden kasvattaminen vie aikaa ja vaivaa, kuten artikkelin alkuvaiheissa mainittiinkin.


“Tarkoitus on vuosien varrella jatkaa tämän summan kasvattamista ja toivottavasti jossain kohtaa päästä sellaisiin lukemiin, että voisin huoletta pitää taukoja ja mahdollisesti jopa jossain kohtaa lopettaa nämä hommat kokonaan! Mutta älkää huoliko, se päivä ei ole kuitenkaan vielä ihan lähiaikoina.”

Mihin Sitä Säästäis – Lari

Mitä muita tapoja on aktivoida vanhaa sisältöä tuottamaan passiivista tuloa?

Larin passiivisen Youtube-tulon listalla mainittiin myös mm. videoiden Thumbnailien ja otsikoiden muuttaminen – tämä on myös tärkeää pitää mielessä ikivihreää sisältöä laatiessa. Vaikka videoiden aihealueet ja niihin liittyvä tieto eivät välttämättä vuosien saatossa muutu, tulee videoiden otsikoita ja thumbnaileja pitää ajan tasalla.

Esimerkiksi vuonna 2021 tehty video sijoittamisen aloittamisesta voi edelleen vuonna 2023 olla täysin ajankohtainen, mutta jos videon thumbnail ja otsikko viittaa sijoittamisen aloittamiseen vuonna 2021, tulee katsojalle helposti tunne että sisältö on vanhentunutta ja klikkaa toiseen videoon. Tästä syystä on tärkeää pitää otsikot ja thumbnailit ajan tasalla, vaikka video olisikin täysin ajankohtainen. Katsojat usein näkevät uusimman videon parhaana, sillä uudella videolla saattaa olla tietoa, jota vanhalla videolla ei ole tarjota.

Tietysti tässä kohtaa täytyy myös pitää mielessä se, että sisällön tulee todella olla ajankohtaista, ja jos suuria muutoksia on aihealueeseen ajan saatossa tullut, ei vanhaa videoa välttämättä kannata enää päivittää, vaan mielellään tehdä uusi video ajankohtaisella tiedolla päivitettynä.

Thumbnaileissa täytyy myös ottaa huomioon mahdolliset muutokset omassa pärstässä ja olemuksessa – jos thumbnailissa on esimerkiksi vanha kuva sisällöntuottajasta, voi moni katsoja arvioida pelkän thumbnailin perusteella videon sisällön olevan vanhentunutta.


“Mulla on nyt jo melkein 12000 seuraajaa Youtubessa ja julkaisen monta videota viikossa. Ihmiset siis näkee mun kasvot Youtubessa aktiivisesti ja tietää miltä mä näytän tällä hetkellä. Jos thumbnail näyttää siltä, että se on julkaistu kauan sitten, niin monille tulee sama ajatus kuin julkaisupäivän kanssa.”

Mihin Sitä Säästäis – Lari

Tästä syystä vanhojen videoiden Thumbnaileja on muutettu ajan saatossa, ja tämän vinkin ovat huomanneet ja ottaneet käyttöönsä monet suuretkin Youtubettajat: Mm. Mrbeast päivittää aktiivisesti thumbnailejaan jotta ne pysyvät ajan tasalla.

Passiivisen tulon rakentaminen vie siis reilusti aikaa, ja on tasapainottelua ajankohtaisen ja ikivihreän sisällön välillä – se kuitenkin kannattaa, sillä kanavan kasvaessa tulot kasvavat samalla. Mitä enemmän kanavalla on tilaajia ja mitä enemmän näyttökertoja kanava saa, sitä enemmän Youtube myös suosittelee videoita hauissa sekä muiden videoiden yhteydessä.

Tällä strategialla myös Mihin Sitä Säästäis?-kanavan passiivisia tuloja on tarkoitus Larin mukaan kasvattaa ajan kanssa – Kehittämällä kanavaa ja kasvattamalla tilaajakuntaa, jotta videot saavat entistä enemmän katselukertoja myös hakujen ja Youtube suositusten kautta.

Artikkelin loppuun vielä Larin vinkit kiteytettynä:

  • Sisällöntuotanto on aina painimista ikivihreän ja ajankohtaisen sisällön kanssa
  • Tee Youtube-hakuun soveltuvaa sisältöä, jota katsojat hakevat muutenkin Youtubesta
  • Ole aktiivinen muissakin some-kanavissa, ei ainoastaan Youtubessa
  • Passiivisen tulon rakentaminen ei ole helppoa, mutta pitkäjänteisellä työllä se todella tuottaat ulosta ja sen rakentaminen on helpompaa nyt kuin koskaan aikaisemmin

Miten hankkia lisätuloja? Vinkkejä lisätulojen hankkimiseen:


Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat linkit: